Bragt i tidsskriftet Danske Museer, december 2019.
Hverdagen er travl, opgaverne er legio, og den nye udstilling åbner i morgen. Hvordan skal man dog få museet til at stråle på de sociale medier?
At skabe sublimt indhold og en vidunderlig varm stemning på museets sociale medier er egentlig nemt: Man skal blot udvikle indhold, der flugter elegant med museets strategi, er smukt produceret, skrevet med et kærligt glimt i øjet, som både tager gamle og nye brugergrupper i hånden, og som vækker oprigtig begejstring. Og så skal man være i konstant øjenhøjde og indgå i vidende, favnende og konstruktiv dialog med høj som lav, mens man live-transmitterer en åbningstale med den anden hånd. Det skal man så gøre på Facebook, Instagram, Google Business, TripAdvisor og Twitter, mens man aktivt fortrænger, at museets Wikipedia-side trænger til en yderst kærlig hånd.
Det siger sig selv, at museer ikke altid er sublime på de sociale medier. Den gode (eller dårlige, om man vil) nyhed er, at ingen altid er sublime. En anden trøst er, at der heldigvis findes teknikker og principper, som gør det hele nemmere. Nedenfor giver jeg derfor 10 gode råd til, hvordan man kan arbejde med museets sociale platforme. Listen er langtfra udtømmende. Til gengæld har jeg sigtet efter midten af abstraktionsstigen: Vi skal ikke tale om det minutiøse som f.eks. “sådan beskærer du et billede”, “brug aldrig repost-apps på Instagram” eller det overordnede som “sådan sikrer du sammenhæng mellem museets strategier” og “sådan bør du rapportere til direktionen”. I stedet skal vi holde os til anbefalinger, der gør den SoMe-ansvarliges arbejde både sjovere og mere effektivt.
1: Vær et menneske
Det måske allervigtigste (og oftest ignorerede) råd går på at undgå den planlagte, strategiske og institutionelle tone. Sagt på en anden måde: SoMe-indhold skal altid inspirere – ikke informere. Jeres SoMe-profil er ikke et nyhedsbrev, og den er slet ikke en pressemeddelelse. Husk begejstring og aktualitet, og drop det formelle og overdrevent velforberedte. Husk, at der vil være et konstant pres fra dine omgivelser til at glemme dette råd. Stå imod. Drop fodnoterne, og vis, at dit museum også er et slags menneske. Det handler bestemt ikke om at være sløset eller kikset, men om at være en engageret og underholdende stemme i det store indholdshav.
2: Producér meget indhold
Indsaml så meget indhold, du kan, og vælg 90 % fra. Tag altid mindst 20 billeder af alting, så bliver et af dem sikkert skarpt, sjovt og velkomponeret. I en digital verden bruger man sin tid på post-produktion og sletning, ikke på planlægning og forudgående bekymring. Og husk de ord, der ofte tillægges Hemingway: “Det første udkast til hvad som helst er altid noget møg.”
3: Fastlæg formater
Sørg for at udvikle 5-10 indholdsgenrer (udstillingsåbningen, video-interviewet, samlings-formidlingsopslaget…), og sørg så for at kunne dem på fingerspidserne. Fotografer folk samme sted, hav formater at falde tilbage på, hvis du mangler indhold. At ville starte forfra hver gang er forbilledligt, men voldsomt ineffektivt
4: Producér tværmedialt
Når du alligevel er i gang, så sørg altid for at producere indhold, der kan bruges på tværs af platforme. Tag et vertikalt foto, hver gang du tager et horisontalt. Optager du video, så optag også altid en lille stump, der kan bruge på en Instagram-story. Tag altid et foto af, at du optager video. På denne måde får du flere nedslagsmuligheder for hver historie
5: Respektér platform og algoritme
Hvis din strategi handler om konkrete medieformater, så er den for specifik. SoMe-platformenes algoritmer bestemmer, hvilke typer indhold der virker. Lad være med at slås med dem. Dine budskaber handler ikke om tekst, foto eller video, men om indhold. Hvis Facebook pludselig elsker video, så lav da endelig video. Vælg dine kampe med omhu.
6: Vær aktuel
Den nemmeste (og mest ufarlige) måde at virke levende og dynamisk på er at være aktuel. Bind dine opslag op på aktuelle begivenheder. Undtagelse: Tal kun meget sjældent om vejret. Vejret er det nemmeste, mest fristende og ukontroversielle samtaleemne og derfor selvsagt også det mindst interessante. Vejret er nødt til at være sidste udvej.
7: Kommunikér i lag
Vi står alle med et dilemma: Skal vi kommunikere til museets faste venner, eller skal vi inkludere nye målgrupper og dermed risikere at virke kedelige og overforklarende for de indviede? Det er vigtigt at opløse dette dilemma. Det gøres ved at kommunikere i lag: ved at tale klart, men også belønne det faste publikum med et lille vink eller en indforstået reference. Princippet om at ’dobbeltkommunikere’ kender du fra børnefilm: Shrek er sjov for både børn og voksne, Teletubbies er ikke.
8: Tænk altid kun på brugeren
Museets følgere har generøst tilladt jer at bo fast i deres lomme. De giver jer venligt deres knappe opmærksomhed helt gratis, og det bør afføde ydmyghed og bevidstheden om, at I skylder dem omhu og et højt ambitionsniveau. Alt indhold skal ikke være sublimt, men alt skal være helt i orden. Og en af SoMe-personens vigtigste opgaver er at sige nej til resten af museet. SoMe-kommunikationen er altid til følgerne og aldrig – eller kun helt sekundært – til politikere, fonde, advisory boards eller til museets ledelse. Når du poster om, at nogen har holdt et Powerpoint-oplæg på museet, så ved du, at du har glemt dette råd
9: Køb ordentligt udstyr
I har brug for et minimum af udstyr, især et ordentligt kamera – eventuelt blot en telefon af nyere dato – samt fornuftig software til efter-redigering. Det er voldsomt banalt, men ikke desto mindre vigtigt at huske. Uskarpe billeder betyder ligesom uskarp tekst, at I ikke tager relationen til brugeren alvorligt
10: Brug gæsterne
Er I så heldige at have flotte objekter og/eller flotte omgivelser, så invitér endelig gæsterne med ind i kommunikationen. Gæster producerer indhold, som det er selvundergravende ikke at genanvende på jeres egne kanaler, f.eks. som stories på Instagram. Inspirér til fotografering via jeres egne billeder, og fortæl endelig gæsterne, hvis I har en liberal fotopolitik på museet.