|
Actionspillet
Spacewar
Spillet betragtes ofte som verdens første
computerspil. På adressen kan spillet prøves
i noget nær den originale udgave.
|
|
Brand, Steward (1972). Spacewar
- Fanatic Life and Symbolic Death Among the Computer Bums.
Rolling Stone, 7-12-1972.
Reportage fra Spacewarturnering
i 1972
|
|
Graetz, J. Martin (1981). The
Origin of Spacewar. Creative Computing, 08-1981.
Humoristisk artikel om arbejdet med Spacewar
ing, 08-1981. |
|
Hunter, William (1999). The
Dot Eaters - Classic Video Game History.
Omfattende site om computerspillets historie
|
|
Jensen, Jens F. (1995).
Multimedier og Teknologiudvikling. Statsministeriet: Medieudvalget.
Rapport af medieforsker Jens F. Jensen
om de interaktive mediers natur og udbredelse |
|
Juul, Jesper (1999). En
kamp mellem Spil og Fortælling (Version 1.02). Københavns
Universitet. Speciale.
Forholdet mellem fortælling og interaktivitet
i litteraturteoretisk perspektiv |
|
Kent, Steven & Horwitz, Jer & Fielder,
Joe (1999). The
History of Video Games.
Artikel om computerspillets historie
|
|
Montfort, Nicholas A. (1995). Interfacing
with Computer Narratives - Litterary Possibilities for Interactive
Fiction.
Litteraturteoretisk analyse af computerspilgenrer |
|
Schierbeck, Lisbeth & Carstensen, Bo
(1999).
Gennemgang af computerspil, udgivet i Danmark i 1998. København:
Medierådet for Børn og Unge.
Oversigt over et helt års udgivelse
af computerspil med angivelse af mængden af vold fordelt
på genrer |
|
The
Lore and Legends of Infocom
Infocom leverede i de tidlige 1980ere
en række tekstadventures af meget høj kvalitet.
På adressen fejres firmaets historie med en række
artikler. |
|
Sørensen, Estrid (1997). Kan
man lære noget af fiktion? [PDF-format, ca. 4000kb] Københavns
Universitet. Speciale i socialpsykologi.
Teoretisk kortlægning af forholdet
mellem fiktion og læring [PDF-format,
ca. 4000kb]
|