Er det et filminstitut i din lomme…?


Det Danske Filminstituts website består af godt 110.000 sider. Disse sider har siden februar kunnet ses i særlige, mobiltilpassede versioner. Dette indlæg skitserer logikken bag mobilsitet, valg, fravalg og erfaringer.

Så godt som alle større virksomheder og organisationer overvejer i disse år hvordan man bedst håndterer det forhold, at stadigt flere brugere har smartphones. Og ikke mindst hvordan man bedst håndterer det medfølgende ønske (nogle gange forventning) om at websites og andre webtjenester kan tilgås komfortabelt via den lille skærm.

I sin rendyrkede form har overvejelsen tre resultater. Organisationen kan vælge 1) at lade stå til, 2) at udvikle 1 eller flere apps eller 3) at tilbyde et website med layout tilpasset små skærme. Den optimale løsning afhænger naturligvis af organisationens målsætninger og målgrupper. Og den afhænger af organisationens forventninger til en teknologisk fremtid som – uanset hvilke anstrengelser man gør sig – henligger i en tåge af udpræget uvished.

På Filminstituttet valgte vi at hoppe ind i kampen ved at tilbyde et mobilwebsite (besøg dfi.dk fra en smartphone for at se det). Det var væsentligt for os, at sitet ikke skulle medføre væsentligt merarbejde i dagligdagen, og vi valgte derfor en løsning, der var fuldt integreret med vores eksisterende webløsning. På denne måde kunne vi “mappe” samtlige eksisterende sideskabeloner og indholdselementer til alternative, mobile versioner (eller til “ingenting”, så at sige – en del indholdselementer vises slet ikke i mobilversionen). Målsætningen om minimalt ekstraarbejde lettes af at indholdselementer som f.eks. billeder typisk skal nedskaleres, hvilket fint kan klares uden menneskelig mellemkomst.
Desktopversion og mobilversion

Desktopversion og mobilversion af samme side

Don’t make them think

Vi valgte desuden en løsning med device detection. Ankommer man til en dfi.dk-adresse med et styresystem, som er på vores “mobil-liste”, får man automatisk mobilversionen. Til gengæld er det nemt at fravælge, hvis man savner desktop-udgaven. Visse store sites har mobilversioner som man kun ser, hvis man føjer småarbitrære elementer til URLen – men der er jo ikke nogen grund til at gøre tingene mere komplicerede end de behøver at være.

320 pixels for nu

Pixel-mæssigt valgte vi en løsning optimeret til 3.-generations iPhone (dvs. 320px i bredden), da denne opløsning var i overvældende overtal blandt vores mobilbrugere. Denne beslutning er selvfølgelig aldeles pragmatisk og mestendels gearet til at holde udviklingen simpel i første omgang. Man kunne sagtens forestille sig et egentligt responsivt design – der mere intelligent tilpasser sig en bred vifte af skærmopløsninger – engang i fremtiden.

Navigation og IA

Man besøger typisk ikke – konkluderede vi – et website på telefonen for slavisk at bane sig vej igennem niveauerne til man finder en helt særlig, esoterisk underside. Fuld reproduktion af desktop-sitets navigationsmuligheder ville desuden være både vanskelig, tung og uæstetisk på mobilsitet. Så vi valgte et stærkt nedbarberet informationshierarki, hvor desktop-sitets ca. 10 sektioner blev til 4. Og vi valgte dermed at se stort på det klassiske web-IA-princip, der siger at alle indholdselementer skal nedstamme i lige (navigérbar) linje fra sitets forside. På mobilsitet kan man ikke navigere sig frem til alle sider fra forsiden, og man kan – via sitets søgemaskine eller vores ven Google – med lethed komme til sider som ikke “bor” noget sted i sitets (synlige) struktur. Vi forventede at dette ville være helt uproblematisk og må på baggrund af erfaring konkludere at det er helt uproblematisk.

Og hvordan er det så gået?

Før mobilsitet havde vi omtrent 300 mobilbesøg om dagen, og det har vi stadig. I det hele taget har vi ikke observeret en eneste markant ændring i den overordnede brugeradfærd (dog en aaaanelse flere sidevisninger per besøg).

Det er interessant. Det antyder at mobilbrugere er så målrettede i deres webbrug – og så sjældent navigerer ret meget rundt på et website – at deres adfærd ikke umiddelbart lader sig flytte af design/IA.
Det er dog vores klare opfattelse – understøttet af de beskedne undersøgelser vi har foretaget – at selve smartphone-brugeroplevelsen er blevet eksplosivt forbedret. Du er hermed opfordret til selv at mærke efter :-)

Leave a Reply