Actionspillene
var den første genre og har for
mange tegnet computerspillenes væsen.
Disse spil sætter hurtige reflekser
og koordinationsevne som succeskriterie,
men i de mere komplekse varianter stilles
også krav til taktisk overblik.
Spacewar (Russel,
1962) var det første egentlige
computerspil. Spillet prægede nattelivet
rundt omkring i de amerikanske universiteters
computerrum i et helt årti. Endnu
var spillene og computerne langt fra folkeeje.
Men dette ændrede sig markant med
Nolan Bushnells Pong.
Pong
(Bushnell, 1972) |
Pong (Bushnell,
1972) var det første succesfulde
arkadespil. Bushnell havde indset at tilrøgede
barlokaler egnede sig bedst til yderst
simple instruktioner og letforståelige
regler. Resultatet var to bolde og et
bat. To spillere dystede mod hinanden
i en slags skærm-bordtennis.
Spillets succes banede vejen for arkadespillenes
uhørte succes i de næste
10-15 år.
Det arketypiske actionspil
er Space Invaders (Bally/Midway,
1978). Som spiller skal man forsvare jorden
mod invasion fra rummet. Dette gøres
(i den afbillede udgave) ved at bevæge
det lille grønne rumskib horisontalt
og forsøge at skyde de fjendtlige
hvide rumskibe. Fjenden bevæger
sig nedad mod bunden af skærmen
og er spilleren ikke hurtig nok bliver
han ramt og 'dør'.
Space
Invaders (Taito/Bally/Midway,
1978)
|
I de efterfølgende
år blev succesen fulgt op af Asteroids
(Atari, 1979) og ikke mindst Pac-man
(Bally/Midway, 1981). I løbet af
1980'erne blev genren især tegnet
af bil- og motorcykelspil, men de skydende
rumskibe har altid været et fast
holdepunkt. Endelig fejrede platformspillene
en stribe sejre i kølvandet på
Donkey Kong (Nintendo, 1981).
Platformspillene er
(eller var) abstrakte hoppespil, hvor
det typisk gjaldt om at nå toppen
af skærmen uden at blive skudt,
spist eller ramt af rullende tønder.
Mand-mod-mand-kampen,
som allerede var populær med Spacewar,
lå til grund for kampspil som Yi-Ar-Kung-Fu
(Konami, 1985) og International
Karate.
Disse spils popularitet motiverede en
udvikling af konceptet til også
at omfatte en mere 'filmisk' historie
og mulighed for samarbejde. Eksempler
herpå er blandt andet Gauntlet(Atari,
1985) og Double Dragon
(Technos-Mapefer, 1986).
Doom
(ID
Soft, 1994)
|
I 1993 formåede
firmaet ID Soft dog nærmest at rydde
bordet. Wolfenstein 3D opnåede
på kort tid en overordentlig stor
popularitet. Spillet (en såkaldt
3D-shooter) var intenst og rehabiliterede
førstepersonsperspektivet som en
særligt intensitetsskabende form.
Succesen gjorde spillet
til grundlag for en mængde halvhjertede
plagiater, men også for undergenrens
mere gennemførte opdateringer som
Doom (ID Soft, 1994), Quake
II
(ID Soft, 1996), Unreal
(Epic, 1998) og Half-Life(Sierra,
1999).
|