Til forsiden

OM AUTOFIRE KONTAKT
Forside
Historie og genrer
Actionspil
Adventurespil
Strategispil
Simulation
Form og æstetik
Perspektiv
Computerspil i tal
Pædagogik
Vold og effekt
Diskussionsforum
Leksikon

[16.08.2001] Diskussionsforum oprettet

[17.06.2001] En række nye tekster indsat

[13.06.2001] Komplet redesign

Gamesbiz
Information om brancen
Interactive Digital Software Association
Amerikansk brancheorganisation
Game Culture
Akademisk spilsite
Joystick101
Semiakademisk spilsite
Ludology.org
Akademisk spilsite
Killer List of Arcade Games
Historisk information om arkadespil
Moby Games
Historisk spilsite
Digiplay Initiative
Akademisk spilsite
Game Studies
Akademisk spiltidsskrift
Games, Gamers and Gaming Culture
Akademisk spilsite

Computerspil i tal

Computerspilindustriens størrelse taget i betragtning er det påfaldende hvor begrænset udbuddet af troværdig kvantitativ information om emnet endnu er. Mytedannelsen synes omfattende og usammenlignelige (og ofte urealistiske) tal anvendes ofte som baggrund for stærke påstande.

Danske undersøgelser af konkrete forhold vedrørende computerspil har typisk fokuseret på sociale forhold og ikke haft som formål klart at kortlægge brugsomfang og udbredelse.

Brugsmønstre og brugsomfang

På trods af manglen på explicitte opgørelser kan man danne sig et overordnet billede ved at forhøre sig hos de forskere der har taget computerbrug med 'på sidelinien', sædvanligvis i et forsøg på at kortlægge børns kultur eller egentlige mediebrug. Fridberg et al. (1997) opgør eksempelvis computerbrug hos en respondentgruppe på over 2000 unge mellem 15 og 18 år (side 129). Drotner (1999) knytter en række kommentarer til disse tal (side 186ff).

 

Supplerende og anderledes opdelte oversigter kan findes i Fridberg (1999), der desuden fokuserer på de 7-15 åriges fritidsaktiviteter i bred forstand.
Endelig kan Egenfeldt-Nielsen & Smith (1999) nævnes som eksempel på en mindre kvantitativ undersøgelse med decideret fokus på computerspilbrug.

Udbud

Kulturministeren anmodede, som følge af anbefalinger i en tidligere rapport, Medierådet for Børn og Unge om at vurdere behovet og muligheden for aldersmærkning af computerspil solgt i Danmark. For at danne et grundlag for denne beslutning bestilte rådet en oversigt over samtlige computerspil udgivet i Danmark i 1998. Denne kom med Schierbeck & Carstensen (1999) der opdeler i alt 338 udgivne spil i genrer og vurderer det enkelte spils grad af voldeligt indhold. Selvom rapportens resultater er behæftet med alvorlig usikkerhed (eller rettere: kun giver et stærkt begrænset billede af markedet) er den nærmest enestående i sit forsøg på at kortlægge en branche, der ellers har unddraget sig enhver systematisk opmærksomhed.

Trods denne yderst begrænsede datamængde er påstandende om computerspilindustriens størrelse legio. Siden begyndelsen af 1980'erne har det været en almindelig påstand at 'interaktiv underholdning' overgår filmindustrien i omsætning, men det har skortet på præcise tal opgjort på en gennemskuelig facon. Størst troværdighed i denne henseende har konsulentbureauernes markedsanalyser - f.eks. ie magazines opgørelser over ugens populæreste spil - men her er det ikke de metodiske problemer man fokuserer på og disse opgørelser skal næppe opfattes som andet end løse antydninger.

Forfatter Titel Kilde Sted/udgiver Dato Kommentar
Andersen, Ole A. Medieudbud og Medieforbrug i Danmark 1983 - 1994.   København: Statsministeriet. 1995  
Drotner, Kirsten Unge, medier og modernitet - pejlinger i et foranderligt landskab.   København: Borgen/Medier. 1999  
Egenfeldt-Nielsen, Simon & Smith, Jonas Undersøgelse om danske computerspillere.     1999  
Fridberg, Torben Skolebørns fritidsaktiviteter - Kultur- og fritidsaktivitets-undersøgelsen 1998.   København: Socialforsknings-instituttet. 1999  
Fridberg, Torben Kultur- og fritidsaktiviteter 1975-1998.   København: Socialforskningsinstituttet. 2000  
Fridberg, Torben et. al. Mønstre i mangfoldigheden: De 15-18-åriges mediebrug i Danmark.   København: Borgen. 1997  
Schierbeck, Lisbeth & Carstensen, Bo Gennemgang af computerspil, udgivet i Danmark i 1998.   København: Medierådet for Børn og Unge. 1999 PDF-format

Her kan du tilmelde dig det engelsksprogede nyhedsbrev fra Game Research:
Tilmeld
Frameld

Tekst

Din emailadresse

Disse sider er udsprunget af arbejdet med bogen Den digitale Leg - om børn og computerspil

Sidst opdateret: