Til forsiden

OM AUTOFIRE KONTAKT
Forside
Historie og genrer
Actionspil
Adventurespil
Strategispil
Simulation
Form og æstetik
Perspektiv
Computerspil i tal
Pædagogik
Vold og effekt
Diskussionsforum
Leksikon

[16.08.2001] Diskussionsforum oprettet

[17.06.2001] En række nye tekster indsat

[13.06.2001] Komplet redesign

Gamesbiz
Information om brancen
Interactive Digital Software Association
Amerikansk brancheorganisation
Game Culture
Akademisk spilsite
Joystick101
Semiakademisk spilsite
Ludology.org
Akademisk spilsite
Killer List of Arcade Games
Historisk information om arkadespil
Moby Games
Historisk spilsite
Digiplay Initiative
Akademisk spilsite
Game Studies
Akademisk spiltidsskrift
Games, Gamers and Gaming Culture
Akademisk spilsite

Simulationsspil

Sideløbende med de mere profitable genrer har simulationsgenren altid eksisteret som en 'seriøs' storebror. Simulationsspil forsøger at formidle en helt konkret oplevelse og rangerer således realisme som det væsentligste træk overhovedet. Det må gerne være spændende, men det skal for alt i verden ligne virkeligheden. For spilleren gælder det fortrinsvist om at mestre komplekse principper som ikke har nogen direkte reference til virkeligheden (f.eks. tryk CTRL+G for at sænke flyets landingshjul).

Jet
Jet (Sublogic Corporation, 1985)

Mens knapperne glødede hos Spacewar-tilhængerne opstod et mere adstadigt alternativ med spillet Lunar Lander. I tidens ånd gjaldt det her om at lande et rumskib på månens overflade. Spillerens opgave bestod i at angive bremseraketternes brændstofforbrug under landingen ved at indtaste et tal for hver tur. Computeren udskrev herefter information om rumskibets position.

I de tidlige firsere begyndte primitiv grafik at illustrere de lange flyveture. For det var endnu primært flysimulatorer som var populære. Disse kunne (og kan) opdeles i to typer, der satser på henholdsvis kompleks realisme og underholdning. Sidstnævnte har ofte et kampelement og simulerer f.eks. berømte luftslag eller den amerikanske flykampagne over Vietnam.

Senere kom også simulationer af ubådssejlads, bil- og motorcykelkørsel.

Flysimulatorerne vedbliver med at appellere til spillere med stor tålmodighed og opfattes af genrens tilhængere som en særlig 'fornem' undertype. Det er spil som ikke har konkrete mål, men hvor tilfredstillelsen snarere består i at have løst en avanceret koordinationsopgave.

Flight Simulator 2000
Microsoft Flight Simulator 2000 (Microsoft, 2000)

Genren har ikke på nogen direkte måde kastet sig over netværkets muligheder - måske fordi spillene netop egner sig bedst til intense selvstudier sent om natten. Dog har spil som Microsoft Flight Simulator udnyttet Internettets muligheder ved sin åbne struktur, der tillader inkarnerede fans at designe deres egne 'scenarier' som kan videreformidles gennem personlige websites og mere organiserede depoter.


Her kan du tilmelde dig det engelsksprogede nyhedsbrev fra Game Research:
Tilmeld
Frameld

Tekst

Din emailadresse

Disse sider er udsprunget af arbejdet med bogen Den digitale Leg - om børn og computerspil

Sidst opdateret: