|
|
Historie
og genrer |
Computerspillenes
historie har været en udvikling imod stadig
større kompleksitet og fleksibilitet.
Nutidens spil er helt anderledes uforudsigelige
og 'åbne' end det var reglen for 10-15
år siden. Men der er også betydelige ligheder
mellem de nyeste 3D-shootere og disse
spils digitale forfædre.
Computerspil er ikke
et emne, der har nydt overvældende bevågenhed
i forskningssammenhæng. Så selvom man
skulle forvente en vis enighed om så 'ungt'
et emne er mange detaljer mindre end klare.
Hvilket spil var, for eksempel, det første?
Almindeligvis er svaret
Spacewar. Computere var i 1960'erne
forbeholdt de få. Maskinerne var enorme
og var stort set kun at finde på forskningsinstitutioner
eller hos militæret. Den Harvard-ansatte
Stephen Russel benyttede i 1961 en computer
til at udføre statistiske beregninger
for ansatte på universitetet. Han og hans
venner havde dog en mere flyvsk interesse;
de dyrkede Edvard E. Smiths science fiction-saga
Skylark. Med denne i frisk erindring
konstruerede de et computerprogram, der
lå milevidt fra de hidtil kendte. De skabte
spillet Spacewar.
Actionspil som Spacewar var velegnede
til hurtige slag og blev grundlag for
en hastigt voksende industri. Denne industri
satsede primært på såkaldte arkademaskiner.
Disse maskiner blev opstillet i særlige
arkadehaller (lydoptagelse fra arkadehal
- WAV/RealAudio),
men rykkede med succeser som Space
Invaders (Taito/Bally/Midway, 1978)
ud ad halvmørket og ind på caféer og restauranter.
Produktionen af interaktiv underholdning
overhalede i 1980'erne filmindustrien
økonomisk, men har aldrig været omgærdet
af samme prestige og brede kulturelle
interesse. Omkring 1980 begyndte en række
alternative genrer at manifestere sig.
Dette skete primært som følge af den øgede
satsning på spillekonsoller (som vore
dages PlayStation).
I 1976 fødtes det første adventurespil
(Adventure; Woods. Læs
mere om Adventure). Senere,
i 1980erne, blev strategispillene overordentligt
populære i kølvandet på succeser som Pirates
(Microprose, 1987) og SimCity (Maxis,
1987).
Genrer:
En genreopdeling
er - naturligvis - en analytisk
konstruktion. Genrer findes
ikke ude i virkeligheden. En
opdeling skal - kan -
derfor ikke vurderes på
sin sandhedsværdi, men
udelukkende på sin hensigtsmæssighed.
I den litteratur vi nævner
kan findes talrige eksempler
på genreopdeling. En del
af disse opdelinger kendetegnes
dog ved at sammenblande form,
indhold, målgruppe og
brugssituation. Kriteriet for
vores opdeling i fire genrer
er forskellen i succeskriterier
og har intet at gøre
med hvad det enkelte spil antages
at "handle om". |
|
1990erne var karakteriseret
ved en omfangsmæssig eksplosion. Mens
konsolmarkedet i årtiets sidste halvdel
var domineret af Nintendos og Sonys maskiner
gjorde CD-ROM-formatet det muligt at udvikle
spillenes audiovisuelle elementer uden
hensyntagen til små lagermedier. Spillene
er blevet større og mere 'fotorealistiske'.
En overgang hentede spilproducenterne
overordentlig megen inspiration fra filmen,
men denne tendens synes (til manges glæde)
at være gået i sig selv.
Computerspil spilles nu i høj grad på
netværk. Dette kan ses som en tilbagevenden
til arkadehallernes sociale element. På
netcaféer kan spillerne mødes og spille
mod levende modstandere. Dette gør spiloplevelsen
mere uforudsigelig og spændende.
|
Forfatter |
Titel |
Kilde |
Sted/udgiver |
Dato |
Kommentar |
|
History
of Video Games |
|
|
|
Beskrivelse af
de vigtigste titler |
|
The
Origin of Spacewar
|
|
|
|
Artikel af J.
M. Graetz om spillets oprindelse og
skæbne |
|
The
History of Video Games
|
|
Gamespot.com |
|
|
|
The
Dot-eaters Classic Videogame History
|
|
|
|
Grundig gennemgang
af spillenes historie |
Anderson, Tim
& Galley, Stu |
The
history of Zork |
|
|
1985 |
|
Brand, Stewart |
Spacewar
- Fanatic Life and Symbolic Death
among the Computer Bums |
|
|
1972 |
|
Graetz, J. M |
The
Origin of Spacewar |
|
|
1981 |
|
Herman,
Leonard |
Phoenix:
The Fall & Rise of Videogames |
|
Rolenta
Press |
1997 |
|
Herz,
J. C. |
Joystick Nation
- How Videogames Gobbled our Money,
Won our Hearts and Rewired our Minds |
|
London:
Abacus |
1997 |
|
Kent, Steven |
The First Quarter
- A 25-year History of Video Games |
|
BWD Press |
2000 |
|
Koster, Raph |
Online
World Timeline
|
|
|
2001 |
|
Larsen,
Simon |
Playing
the Game - projektledelse af computerspilproduktioner |
|
|
2001 |
Afgangsopgave
fra Mediekoordinator-uddannelsen |
Sheff,
David & Eddy, Andy |
Game
Over - Press Start to Continue |
|
GamePress |
1999 |
|
|
|
|
|
|